Halaman

Tuesday, July 12, 2011

Masakan Jawa- Semestinya terbaik!!

Assalamualaikum semua...
Zaman sekarang ni, semuanya ada..tak kira la makanan ke, pakaian, gadget etc. pasal makanan, bukan setakat masakan melayu je.. masakan cina, india, barat, nyonya dan macam-macam lagi lah.. al maklumlah demi menyahut seruan kerajaan..hidup 1 Malaysia!! (^_^)


Hurm, harini aku nak cerita pasal masakan jawa yang aku suka sangat-sangat! memang terbaek dari ladang.. lagi-lagi bila mak aku yang masak.. masakan favourite aku ayam masak padang, masak ungkep, masak pecel,  urap dan lemak cili api... lagi pekat,lagi pedas...memang lagi berselera bila makan.. Nyum!Nyum!.. nak tahu?? Salah satu hobi aku ialah suka makan...tu yang berat badan makin naik kot..haha.




Kalau ayam masak padang, aku suka bila ayah aku yang masak.. memang no.1, bak kata iklan kat tv.. "cukup rasa"...haha. ayah aku pernah ajar aku masak... tapi aku dah terlupa la...hehe. tapi tak apa, my mom pun boleh ajar jugak.. Masak ungkep, ramuan die memang agak banyak, macam ketumbar, serai, halia, bawang etc. Ramuan dalam masak pecel pulak, die guna santan, daun n buah kencur etc.. kalau yang ni akak ngah aku buat memang terbaik..urap.. mak aku pernah ajar dulu.. alhamdulillah menjadi, tapi terlebih pedas lak..huhu.


Ok...rasanya sampai sini jelah.. kalau nak resepi detail, boleh taip kt google..hehe. apa-apa pun.. masakan jawa memang terbaek dan tak lapuk dek zaman.. Sangat menyelerakan..Nyum!nyum!(^_^)

1 comment:

  1. erm sedapnyer..boleh la masak pastu bawak kt pejabat..hehe

    ReplyDelete